Atıl Kaynakların Blokzincir ile Finansal Varlıklara Dönüştürülmesi
İçindekiler
- GİRİŞ
- SANAT
- SANAT VE FİNANS İLİŞKİSİ
- Tarihi Gelişim
- Sanat ve Finans Trendleri
- Sanat ve Finans Sektörü
- Sanat Piyasası
- Sanat Eseri Değerlemesi
- Sanat Bankacılığı
- Sanat Yatırım Fonları
- Sanat Sahtekarlığı
- Sanat Yatırımı
- YATIRIMCI DAVRANIŞLARI VE FİNANSAL KARAR ALMA TEORİLERİ
- Rasyonel Seçim Teorisi
- Beklenen Fayda Teorisi
- Beklenti Teorisi
- Varlık Fiyatlama Teorileri
- Etkin Piyasa Hipotezi
- Yatırımcı Psikolojisi Teorileri
- BLOKZİNCİR AĞI
- Arka Plan ve Gelişimi
- Blokzincir
- Anahtar (Token) Ekonomisi
- Akıllı Sözleşme
- Sektörlere Etkisi
- KRİPTO VARLIK
- Gelişimi
- Kripto Varlık Çeşitleri
- Birincil Pazar: Kripto Varlık İhracı
- İkinci El Pazar: Kripto Varlık Borsaları
- Yatırım Enstrümanı Pazarı
- Otoriteler ve Yaklaşımları
- FİNANSAL VARLIK DÖNÜŞÜMÜ
- Finansal Varlık (Menkul Kıymet)
- Finansal Varlığa Dönüşüm
- Dönüşüm Süreci
- Kripto Varlık Platformu (CTP) Hakkında Uluslararası Düzenlemeler
- ATIL KAYNAKLARIN FİNANSAL VARLIĞA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ MODEL ÖNERİSİ
- Giriş
- Modelin Arka Planı
- Finansal Varlığa Dönüşüm Süreçleri
- ÇEVRESEL BOYUTLAR
- Teknoloji Boyutu
- Regülasyon Boyutu
- Mevzuat ve Düzenleme Boyutu
- Türkiye Mevzuatı ve Uyum Boyutu
- Finansal Raporlama ve Standartlara Uyum
- Merkeziyetsiz Finansal Araçlar ile Kredi Risk Sistemindeki Uyum
- Muhasebe Boyutu ve Standartlara Uyum
- Vergi Boyutu
- SONUÇ VE ÖNERİLER
KAYNAKÇA
Önsöz
Toplumda kabul gören ve iyiyi, güzeli öven estetik değerler, insan davranışlarını doğruya yönlendiren kültür ve sanat ortamlarıdır(1).
Türkiye’de kültür ve sanat varlıklarının çeşitliliği dikkate alındığında sadece artan sayıda sanat yatırımcısının yanında kamusal anlamda sanat varlıklarının finansal risk ve yatırım durumunun araştırılmasına ihtiyaç vardır. Ekosistem oyuncularının finansal varlık yönetimi açısından âtıl durumda bulunan sanat eserlerinin değerlendirme algıları ve farkındalıkları bu kitap kapsamında irdelenecektir.
Sanat eserlerinin finansal risk yönetiminde özellikle çoklu mülkiyet haklarının Blokzincir(2) ağı ve bağlı teknolojiler ile mümkün hale gelmesi, kanıta bağlı görünür varlıkların artmasına ve dijital haklar yönetimi ve uzlaştırma konusunda yeni nesil sözleşmelere olanak sağlamaktadır.
Atıl durumdaki kaynaklarımız, taşınmaz menkuller, tarih, sanat ve antika eserlerimiz asıl değeri üzerinden finansman aracı olarak kullanılamamaktadır.
Aile şirketleri başta olmak üzere girişimciler alternatif finansman kaynaklarına ve varlıklara ihtiyaç duymaktadır. Bu kitapta; âtıl kaynakları gerçek değeri üzerinden alternatif finansal varlığa dönüştürme modeli önerilecektir. Model, Sanat eserlerinin fiziksel olarak farklı teknik altyapılar ile çalışabilir, ancak bu çalışmada NFC mikroişlemcileri ile takip edilebilirliği baz olarak alınmıştır. Önerilecek model kapsamında Blokzincir ağı ve bağlı teknolojiler ile bireylerin veya kurumların sahibi oldukları sanat eserlerini menkulleştirilmesine yönelik mali düzenleme esasları, teknolojik ve hukuksal koruması konusunda veriler kullanılacaktır.
Dünyada son dönemde varlık yönetimi konusunda artan finansal modellerin etkileri sanat eserleri konusunda da önemli gelişmelere neden olmuş ve sanat eserlerinin finansal varlık olarak tanımlanmalarına neden olmuştur. Özellikle sanat alanında teknolojik yenilikler ile birlikte dijital sanat gibi yöntemler ile ortaya çıkan eserlerde yatırımcı profili de çeşitlenmekte ve yeni nesil finansal modeller oluşmaktadır. Ayrıca, mevcut finansal varlıkların günlük dalgalanmalarından bağımsız bir alternatif yatırım aracı olabilir. Oldukça yeni bir bakış açısı olarak değerlendirilen bu modeller özellikle sanat eserleri konusunda farkındalığı yüksek olan bireysel veya kurumsal yatırımcılar açısından âtıl kaynak yönetiminden aktif finansal modele dönüşümün önünü açacaktır
Referans:
1. Prof. Aysen Soysaldı, “Kültür, Sanat ve Beşeriyet İlişkisi”, STD, ARALIK 2018: 305-315
2. The Economist. “Blockchains: The greate chain of being sure about things. The Economist”, The Economist Oct. 2015
1. GİRİŞ
Bu kitap, âtıl kaynaklar arasında yer alan beynelmilel sanat eserlerinin Blokzincir ağı ve bağlı teknolojileri kullanılarak menkulleştirilerek finansal varlıklara dönüştürülebilmesi için finansal bir model önermektedir.
Tez kapsamında ekosistem oyuncularının tanımlanması, Blokzincir finansal modelinin sanat eserleri için uygulanabilirliğinin çerçevesinin örnek bir model için tanımlanması hedeflenmektedir. Elde edilecek verilerle birlikte, ekosistem oyuncularının tanımlanabilmesi için sanat eserleri konusunda finansal birikim modeli oluşturularak, bireysel ve kurumsal çaba sağlayan aktörlerin sistemi irdelemelerine yönelik görüşmeler gerçekleştirilecektir. Bu kapsamda birey ve kurumların sahip oldukları ve finansal anlamda âtıl olarak değerlendirilebilecek sanat eserlerini sürdürülebilir bir şekilde finansal bir modele çevirmeleri konusunda farkındalık yaratılması ve daha geniş kitlelerin bu eserlere yatırım yapabilmeleri imkanının sağlanması hedeflenmektedir.
Bu konuda çalışma yapılmasının en büyük nedeni, yazında bu alanda önemli bir boşluk olduğunun düşünülmesidir. Tez konusu olan araştırma bu konuda Türkiye’de var olan araştırma eksikliğini gidermeye aday olacaktır.
Tezde öncelikle sanat olgusu ve gelişimi, sanat ve finans ilişkisi, daha sonra yatırımcı davranışları ve finansal karar alma teorileri ele alınmıştır.
Çalışmanın ikinci bölümünde Blokzincir ağı ve Kripto varlıkların arka planı, gelişimi, teknolojik ve dünya örnekleri anlatılmıştır. Bu bölümde son olarak alternatif yatırım modeli olarak önerilen “âtıl kaynakların finansal varlığa dönüştürülmesi” modelinin stratejik, iş, süreç ve teknolojik altyapısı özetlenmiştir.
Son bölümde, çalışmanın ekosistem paydaşlarıyla yapılan görüşmeler, sektör profesyonellerinin görüşleri ve dünya örneklerinin inceleme sonuçlarının analizleri ile çevresel boyutlar altında Türkiye’de uygulanabilir modele dönüştürülerek aktarılmıştır.
Kitap Künyesi:
ISBN: 978-605-2359-96-9
Yayıncılık sertifika no: 29644
Ocak 2022 ‘de Pusula 20 Teknoloji ve Yayıncılık A.Ş tarafından hazırlanmış ve satışa çıkarılmıştır.